Friday, May 29, 2009

sambungan

Jurnal 2 by Rachelle D. Galvin, Ed.M.(Washington State University Vancouver)
Tajuk: Job Satisfaction for Teachers within a High School)


1. Prosedur kajian
Tujuan kajian ialah untuk mengkaji tahap kepuasan guru-guru di sekolah tinggi dan seterusnya mengekalkan keputusan mereka untuk terus berada dalam bidang perguruan.Kkajian ini dijalankan untuk mengetahui bahawa tahap kepuasan guru-guru dalam pengajaran akan mempengaruhi P&P mereka dalam bilik darjah.

2. Metodologi
1. Data kualitatif
2. Data kuantitatif

3.Seting
Washington High School

4.Sample
Guru-guru di Washington High School

5.Pengumpulan data


a. Negotiating access-pengkaji berbincang dengan pihak pentadbiran sekolah untuk menjalankan kajian di sekilah tersebut. Beliau meletakkan memeorandum kajian dalam kotak guru-guru dan memohon suukarelawan untuk ditemubual tentang kepuasan mereka sepanjang proses P&P.

b. Pemerhatian- pemerhatian dijalankan semasa mesyuarat fakulti berlangsung. Beliau merekodkan setiap pemerhatian dan perkara-perkara yang penting .Topik kepuasan kerja telah dibincangkan seluruh sekolah melalui e-mel dan di dalam dua mesyuarat-mesyuarat fakulti, pengkaji memungut dokumen-dokumen mengenai kepuasan kerja , dan peristiwa-peristiwa seperti mesyuarat-mesyuarat fakulti yang saya boleh hadiri. Dalam mesyuarat fakulti pertama saya memerhatikan, selepas penguasa daerah menyampaikan daerah ucapan tentang rancangan pertumbuhan lima tahun, guru-guru menyatakan kebimbangan-kebimbangan mereka dan bantahan-bantahan mengenai isu-isu berkaitan dengan ketidakpuasan dalam pekerjaan mereka.


c. Dokumen-dokumen daripada OSPI- yang menyediakan maklumat perangkaan sekolah di peringkat negeri, peringkat daerah, dan peringkat sekolah tentang pengalaman guru-guru purata lebih dua tahun mengajar. Beliau juga mengkaji semula mesej e-mel penerangan yang dihantar oleh seorang pembantu pengetua, pengetua, dan penguasa mengenai kepuasan guru-guru.

d. Tinjauan(survey)- beliau cuba untuk mendapatkan maklumat kuantitatif tenang tahap kepuasan guru-guru melalui borang tinjauanyang disediakan tetapi agak sukar untuk mendapatkannya.


e. Temubual- temubual dijalankan kepada guru-guru yang sukarela. Seramai 12 orang guru telah menawarkan diri untuk ditemubual namun pengkajimemilih hanya 6 orang sahaja. Beliau menggunakan semi-struktur temubual dengan menetapkan 6 soalan yang akan ditanya kepada mereka.

6. Penganalisisan data
Beliau membuat pengkalan data dan purata data mentah. Kemudian beliau membuat sort terhadap maklumat tinjauan dalam bentuk topik dan membanding ke semua data secara keseluruhan,membuat carta dan graf dengan tema-tema utama. Seterusnya beliaumembandingkan dokumen-dokumen yang diperolehi daripada Office of Superintendent of Public Instruction’s website tentang statistic guru-guru dengan dokumen-dokumen tugasan bilik darjah di Washington High School pada tahun 2005-2006. Kemudian beliau membandingkan bilangan guru-guru yang tidak kembali bertugas pada tahun 2007-2008 kecuali yang tamat perkhidmatan. Semasa menganalisis data, beliau merujuk kepada persamaan dan perbezaan data temubual yang telah dijalankan..

No comments:

Post a Comment